Catatan

Tunjukkan catatan dari 2012

Mengintai Dari Fitting Room...

Assalamualaikum kepada semua... Hari ni saya nak ingatkan kat muslimah terutamanya....masuk dalam fitting room tu hati-hati sikit sebab kebanyakan kedai ada pasang  kamera tersembunyi kat dalam tu, nak tau ada tak kamera cuba kita buat phonecall kat dalam tu kalo tak leh tu maknanya kamera ada kat situ sebabnya line handphone kita terganggu oleh kamera tersembunyi tadi (ini riwayat dari kawan fb saya la, tak tau tahap kesahihannya pulak), tapi yang pastinya saya perhati kat kedai-kedai di malaysia ni, pintu biliknya separuh terbuka di bahagian atasnya, dan saya pasti kamera dari luar bilik boleh rakam imej kita yang dipantulkan melalui cermin besar yang ada dalam bilik sebabnya kita di dalam bilik boleh nampak kamera dalam cermin, jadi hati-hati bila buka baju.. kita sebenarnya diperhatikan! (tapi saya memuji sesetengah kedai kain muslim yang menutup ruang atas pintu tadi dengan kain, ada jugak yang saya tengok sejadah tergantung kat atas tu, semoga Allah murahkan rezeki diorang, aame

TIKET SEHALA KE BAWAH TANAH

(Tulisan asal pada tahun 1989 dalam bahasa Perancis oleh: Mohamed Chetty) Apabila kita meninggalkan dunia ini ke 'dunia' yang lain, ia boleh diumpamakan seperti satu perjalanan ke suatu negeri, perjalanan yang mana.... Yang mana tidak dijumpai detail tentangnya di mana-mana risalah kecuali di dalam Quran dan hadis. Yang mana pesawatnya bukanlah Malaysian Airlines, atau South African Airways tetapi adalah 'Penerbagan Jenazah'. Yang mana bagasi kita tidaklah hanya terhad kepada 25kg tetapi adalah amalan kita, tidak kira sebanyak   mana pun beratnya. Kita tidak perlu bayar untuk bagasi yang lebih, malah dibawa dengan percuma, pujian bagi Pencipta kita! Yang mana pakaian kita bukanlah sut Pierre Cardin atau yang seumpamanya tetapi adalah kain cotton putih. Yang mana wangian kita bukanlah Chanel, Paco Rabane atau Hugo Boss tetapi adalah kapur barus dan minyak atar. Yang mana pasport kita bukanlah Passport Malaysia atau Passport British tetapi adalah Passport Al Islam

Wanita Adalah Tengkuk..??

 " wanita dinikahi kerana empat perkara, hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya maka kahwinilah wanita kerana agamanya" Mencari sifat yang betul di dalam diri pasangan adalah langkah yang penting ke arah mencapai perkahwinan yang berjaya. Berikutan itu, Rasulullah telah menerangkan kepada kita tentang sifat yang paling penting dicari di dalam diri pasangan adalah baik agamanya. Setiap manusia mengiginkan syurga dan di dalam syurga, setiap wanita akan menjadi sungguh cantik jelita yang mana apabila suaminya memandanagnya buat kali pertama, suaminya akan merenungya selama empat puluh tahun kerana terpukau oleh kejelitaannya, tetapi ingat!!!!!!!!! sebelum itu hendaklah dia memilih isteri yang memudahkan perjalanannya menuju syurga yang kekal abadi. Kebiasaannya orang akan melihat kepada tiga perkara di dalam diri wanita, kecantikannya, kekayaannya dan keturunannya/ status keluarganya, tetapi perkara ini semua akan berakhir di sini sahaja,berkubur bersama ber

FORGOTTEN HISTORY OF MUSLIMS

Usman Mabco Petroleum   FORGOTTEN HISTORY OF MUSLIMS -AN EYE OPENING AND THOUGHT -PROVOKING ARTICLE-A MUST READ & REFLECT Yes, we, Muslims, are very fond of living on past laurels and rarely, if ever, rue(feel regret for) our heritage. But this mail is about misappropriation through mutilation of history. It's also good to feel that this article was written by a Westerner about a century and a half back..... But... what have we Muslims of the intervening period done to benefit from his acceptance of truth... and more pointedly, what have we, the Muslims of this era to be proud of ??? Not much I guess. Read on.... We have to deplore the systematic manner in which the literature of Europe has contrived to put out of sight our scientific obligations to the Mohammedans. Surely they can not be much longer hidden. Injustice founded on rel